2022 - 2023 Programme
I. To acquire practical expertise in a broad range of academic fields relevant to history, including in an interdisciplinary perspective.
At the end of the Programme students will have acquired:
• A wide range of general and inter-disciplinary expertise by reaching out to other disciplines and exploring their connections with History.
Students will:
All the courses in the ‘General’ strand of the three annual standard blocks:
E.g. : Introduction à l’économie (Bloc 1); Littératures comparées I et II (Bloc 1 et 2); Histoire de l’art et archéologie du Moyen Age à nos jours (Bloc 2); Psychologie (Bloc 2); Philosophie de l’Histoire (Bloc 3); Images, film et sociétés (Bloc 3)
• Expertise in areas that are complementary to History
(fr) Dans le programme « Lettres, sociétés, civilisation », l’ensemble des 12 crédits d’UE optionnelles à choisir (3e bloc annuel standardisé (BAS)) parmi les domaines suivants : philosophie, littérature, étude des civilisations, sciences humaines et sociales.
Dans le programme « Sociétés contemporaines », l’ensemble des UE renforcés en sciences de la société (dans les trois BAS), tels que Science politique, Analyse des théories sociologiques, Droit public, etc.
II. To acquire specialised practical knowledge and skills in a range of fields of History
At the end of the Programme students will have acquired:
• A grounding in different specialist disciplines of history and in the objectives, challenges and stakes of the discipline.
The programme will provide students with:
(fr) Les UE du volet « Connaître l’histoire » relevant du BAS 1 : Histoire des sociétés, des civilisations et cultures occidentales ; Histoire de Belgique; Histoire du temps présent ou Geopolitics
(fr) Les UE du volet « Connaître l’histoire » dans les BAS 2 et 3 : Ex : Histoire de l’Antiquité I et II (Bloc 2 et 3) ; Histoire contemporaine I et II (Bloc 2 et 3) ; Anthropologie historique (Bloc 3)
Historiographie (Bloc 2)
• Expertise in the use of different methods for analysing and interpreting historical sources, as well as self-reflective and critical skills for their exploration of history.
The programme provides a grounding in:
(fr) L’ensemble des UE du volet « Faire de l’histoire - Théorie » : Critique des sources de l’information (Bloc 1); Encyclopédie de l’histoire (Bloc 1); Heuristique des différentes périodes de l’histoire (Bloc 2); UE Heuristique de l’histoire contemporaine et Démarches et méthodes de la recherches en sciences sociales (Bloc 2); Introduction pratique à la paléographie et à la diplomatique (Bloc 2); Méthodes quantitatives en histoire (Bloc 3)
• Students acquire the skills to investigate a research question as well as a thorough grounding in their tools and methods of work.
Students will learn:
Courses in the strand “Faire de l’histoire - Mise en œuvre de la théorie” of the 1st standard annual block: Initiation à la recherche historique I; Initiation à la recherche historique II
All courses in the strand “Faire de l’histoire - Mise en œuvre de la théorie” of the 2nd and 3rd standard annual blocks. Especially the two or three seminars to be followed depending on the programme chosen (see; Lettres, société, civilisation ou Sociétés contemporaines):
Séminaires d’histoire (niveau intermédiaire) : de l’Antiquité ; du Moyen Age ; des Temps modernes ; contemporaine;
Démarches et méthodes de la recherche en sciences sociales II;
Séminaires d’histoire (niveau approfondi, ayant valeur d’un travail de fin de cycle) : de l’Antiquité ; du Moyen Age ; des Temps modernes ; contemporaine
Séminaire Enjeux & débats : historiographie et métier d’historien
III. To acquire a grounding in the scientific method (‘transferable skills’)
At the end of the Programme students will have acquired:
• Expertise in the techniques of critical thinking and scientific reasoning
Students learn to:
All History (BA) programme courses
• The ability to analyse and synthesise information and produce a piece of scholarly writing
Students learn to:
All History (BA) programme courses
IV. To develop high-level written and oral communication skills (‘transferable skills’)
At the end of the Programme students will have acquired:
• A grounding in the norms of scientific communication and in referencing and publication rules
The programme develops students’ ability to:
- All the courses in the strand « Faire de l’histoire - Mise en œuvre de la théorie » of the three standard annual blocks
- Langue française (optional course)
• The ability to read and converse in at least one language other than French
This course develops students’:
Français médiéval et classique
Choice from 9 ECTS from the following: Initiation à la langue latine ; Initiation à la langue grecque ; Textes latins ; Auteurs latins I et II ; Latin médiéval et moderne ; Espagnol usuel ; Italien ; Allemand usuel; Néerlandais I ou II; Anglais I ou II
180 credits