Université Saint-Louis - Bruxelles
|

POLS1115 - Analyse van de media-instellingen



Crédits : 5

Professeur :
Mode d'enseignement :
Présentiel, deuxième quadrimestre, 30 heures de théorie.

Horaire :
Second quadrimestre
le vendredi de 10:45 à 12:45 au 109 Marais 210

Langues d'enseignement :
Nederlands

Objectifs d'apprentissage :
Het algemene doel van de cursus "Analyse van de media-instellingen" is om studenten vertrouwd te maken met het nationale en internationale medialandschap. Tegelijk ontwikkelen studenten kritische vaardigheden m de politieke, economische, culturele en sociale dimensies van de media-instellingen en het medialandschap te analyseren.

De cursus richt zich met name op de volgende doelstellingen:
1. studenten een reeks conceptuele hulpmiddelen en feitelijke informatie bieden om nationale en internationale media-instellingen, inclusief hun digitale en meest recente ontwikkelingen, te begrijpen en te analyseren;
2. studenten vertrouwd maken met de politieke, economische, culturele, sociale en technologische logica van de mediawereld;
3. studenten stimuleren om het nieuws grondig te volgen en hun begrip en synthesevaardigheden van actuele informatie ontwikkelen.


Prérequis :
Aucun

Corequis :
Aucun

Contenu de l'activité :
De cursus behandelt de volgende onderwerpen:
- theoretische grondslagen van een kritische politieke economie van de media;
- internationale mediabedrijven en conglomeraten, hun economische logica, hun sociale, culturele en politieke implicaties (bijvoorbeeld in termen van informatiepluralisme);
- de spelers van het internet en nieuwe distributieplatforms, hun bedrijfsmodellen en implicaties voor consumenten (bijvoorbeeld met betrekking tot het verzamelen van persoonsgegevens);
- de filmindustrie;
- het medialandschap in België: groepen, merken en logica van de geschreven pers, uitgevers, omroepen en distributeurs;
- nationaal en internationaal mediabeleid en -regulering;
- kennis en opvolging van sociaal, politiek, economisch, cultureel en media-nieuws, door middel van actualiteitstests en een persoverzicht.



Activités d'apprentissages prévues et méthodes d'enseignement :
- Interactieve lezingen met visuele ondersteuning;
- Een of meer gastcolleges door media-professionals;
- Een of meer bezoeken aan media-instellingen of professionele media-evenementen;
- Klassikale discussies over het meest recente medianieuws;
- Actualiteitstesten: de studenten zullen twee tests afleggen om hun kennis van sociaal, politiek, economisch, cultureel en media nieuws te beoordelen. Deze tests kunnen bestaan uit korte feitelijke vragen, meerkeuzevragen, juist/fout vragen of te herkennen foto's;
- Persoverzicht: de studenten, verdeeld in kleine groepen (3-4 personen), kiezen een nieuwswaardig onderwerp dat ze een maand lang moeten volgen om een persoverzicht over dit onderwerp te schrijven. Op basis van een verscheidenheid aan nieuwsbronnen kan het persoverzicht een synthese, contextualisering, reconstructie van een diachronisch proces, kritische analyse, enz. bieden.


Méthodes d'évaluation :
De evaluatie bestaat uit drie componenten:
- een schriftelijk examen over de onderwerpen die in de hoorcolleges worden behandeld, de gastlezingen en de excursies (60%)
- twee actualiteitstesten (20%)
- persoverzicht (groepswerk) (20%)


Bibliographie :
- De Bens, E., & Raeymaeckers, K. (2007). De pers in België. Het verhaal van de Belgische dagbladpers. Gisteren, vandaag en morgen. Tielt: Lannoo.
- Herman, E. S., & Chomsky, N. (2008). Manufacturing consent: The political economy of the mass media. The Bodley Head: London.
- Wasko, J., Murdock, G., & Sousa, H. (Eds.). (2011). The handbook of political economy of communications. Malden: Blackwell.


Autres informations :
Présentiel, tweede semester, 30 uur theorie