Université Saint-Louis - Bruxelles
English
|

DRNL1310 - Economisch Recht



Crédits : 5

Professeur :
Mode d'enseignement :
Présentiel, deuxième quadrimestre, 45 heures de théorie.

Horaire :
Second quadrimestre
le vendredi de 10:45 à 12:15 au 119 Marais 1200
le vendredi de 13:00 à 14:30 au 119 Marais 1200

Langues d'enseignement :
Nederlands.

Objectifs d'apprentissage :
De drie voornaamste doelstellingen van het vak “Economisch recht” zijn:
(1) Studenten een heldere samenvatting te geven van het recht dat in België van toepassing is op economische activiteiten (“synthese”);

(2) Studenten inzicht te geven over hoe in de praktijk (zowel in ondernemingen als in advocatuur) met de wetgeving wordt omgegaan (“praktijk”);

(3) Studenten te betrekken in een kritische benadering omtrent deze regels, en met hen na te gaan of de doelstellingen van de (Belgische en Europese) wetgever worden bereikt (“kritiek”).


Prérequis :
Corequis :
Contenu de l'activité :
De lessen bestaan uit de volgende onderdelen:
(1) Inleidingsles, met klasdiscussies omtrent:

(a) “Harmonisatie als bron van recht”

(b) “Het belang van de (economische) analyse in het (economisch) recht”

(2) Vennootschapsrecht:

(a) Algemeen deel van het vennootschapsrecht
- Algemene begrippen
- Doel
- Vorm
- Personen- en kapitaalvennootschappen
- Naam en zetel

(b) Vennootschappen met (volkomen) rechtspersoonlijkheid
- Algemene eigenschappen van de NV, de BVBA en de CVBA
- Oprichtingsvereisten
- Kapitaalbewegingen
- Effecten
- Organen
- Duur, ontbinding en vereffening

(c) Vergelijking met andere vennootschapsvormen
- Recapitulatie : Vergelijking tussen de NV, BVBA en CVBA
- Vergelijking met de vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid
- Vergelijking met de vennootschappen met onvolkomen rechtspersoonlijkheid
- Twee “nieuwe” vennootschapsvormen : De S-BVBA and de SE
- “Corporate mobility”

(d) De markt voor “corporate control” en herstructureringen
- Basisnoties
- “M&A”
- Fusies
- Splitsingen
- Inbrengen van een bedrijfstak
- Openbare overnames

(e) “Case study”

(3) Handelsrecht:

(a) De handelaar
- Bronnen
- Daden van koophandel
- Bewijsrecht
- Verplichtingen

(b) De handelszaak
- Definitie
- Inpandgeving

(c) De handelscontracten
- Leasing
- Licentie-overeenkomst
- Factoring

(d) De handelstussenpersonen
- Lastgeving
- Makelarij
- Agentuur
- Concessie
- Franchise

(4) Marktrecht:

(a) Marktpraktijken en consumentenbescherming
- Toepassingsgebied
- Informatieverplichtingen
- Reclamebepalingen
- “Spamming”
- Vergelijkende reclame
- Verkoop met verlies

- Prijspromoties
- Uitverkopen
- Solden
- Gezamenlijk aanbod
- Overeenkomsten met consumenten
- Oneerlijke handelspraktijken
- Sanctionering

(b) E-commerce

(c) Privacy

(d) Intellectuele eigendomsrecht

(e) Mededingingsrecht

(f) Andere

(5) Ondernemingen in moeilijkheden:

(a) Het redden van continuïteit

(b) Faillissementsrecht

(c) Zekerheden en de “collateral wet”

(6) Financieel recht:

(a) Kort historisch overzicht

(b) Afbakening van het financieel recht
- Wat zijn de voornaamste “statuten”?
- Wat zijn de voornaamste “markten”?

(c) Inhoudelijke regels
- Inzake de “primaire” markt
- Inzake de “secundaire” markt
- Andere

(d) Het toezicht

(7) Conclusies en samenvatting


Activités d'apprentissages prévues et méthodes d'enseignement :
“Socratische methode”, met actieve klasparticipatie en levendige discussies omtrent de doelstellingen alsook voor- en nadelen van de wetgeving. Steeds worden de theoretische regels ook getoetst aan de praktijk.

Tijdens de lessen worden voorbeeldexamens gegeven; ook worden deze voorbeeldexamens samen opgelost, zodat de studenten op voorhand perfect kunnen inschatten wat van hen verwacht wordt en hoe zij de examens best voorbereiden.

Méthodes d'évaluation :
Het examen bestaat uit drie onderdelen:
(1) Een “gesloten boek” gedeelte (1 uur) waarbij de student wordt gevraagd om vijf begrippen uit de cursus te definiëren en contextualiseren;
(2) Een “open boek” gedeelte (1 uur) waarbij de student wordt gevraagd om een case study op te lossen aan de hand van de lesmaterialen;
(3) Een korte mondelinge presentatie (10 minuten) waarbij de student zijn/haar antwoorden kan duiden.
Door deze gemengde aanpak (een schriftelijk examen, dat mondeling wordt gepresenteerd) kan vermeden worden dat taalproblemen het resultaat negatief zouden beïnvloeden.

Bibliographie :
Deze wordt meegedeeld bij de aanvang van de lessen. In elk geval is een Wetboek van de economische wetgeving nodig.

Autres informations :
Geen