Université Saint-Louis - Bruxelles
English
|

ECGE1324 - Marketing



Crédits : 3

Professeur :
Mode d'enseignement :
Présentiel, premier quadrimestre, 30 heures de théorie.

Horaire :
Premier quadrimestre
le lundi de 09:00 à 11:00 au 119 Marais 1200

Langues d'enseignement :
Dit vak wordt in het Nederlands aangeboden


Objectifs d'apprentissage :
Doordat het laatste decennium wereldwijd het inzicht doorbreekt, dat de vrije ruilverkeer-maatschappij voor de meer ontwikkelde volkshuishouding die in democratie wil leven, de juiste economisch-politieke organisatievorm is, komt marketing in het centrum van de belangstelling te staan.
In staten die het bovenstaande systeem al veel langer kennen, meent de overheid op dit moment zelfs te moeten terugtreden. Ook in deze context wordt aldus een extra impuls gegeven aan het marktgericht organiseren.
De cursus Marketing kent een tweeledige doelstelling:
• het verschaffen van een algemeen kennisniveau met betrekking tot het activiteitenveld van Marketing;
• het verschaffen van inzicht in de marketingfilosofie: het marktgericht denken

Prérequis :
Aucun

Corequis :
Aucun

Contenu de l'activité :
Het vak Marketing bestudeert twee grote delen 'Marketing en Strategiebepaling' en de 'Marketingmix'.
Voor Marketing en Strategiebepaling worden de volgende thema's behandeld:
- Marketing vandaag en morgen (inleidende begrippen)
- Strategische Marketing
- De marketingomgeving
- Marketing en de maatschappij: Maatschappelijke verantwoordelijkheid en marketingethiek
- Consumentengedrag
- Marktonderzoek
- Marktsegmentatie en positionering
Voor de Marketingmix worden de volgende thema's behandeld:
- Product- en merkstrategie
- Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
- Prijsbeleid
- Promotie
- Plaats (distributiebeleid)

Activités d'apprentissages prévues et méthodes d'enseignement :
Lezing

Méthodes d'évaluation :
Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuze vragen (60% van de punten) en open vragen (40% van de punten)


Bibliographie :
De verplichte literatuur voor deze cursus is:
Philip Kotler, Gary Armstrong, John Saunders & Veronica Wong (2009), Principes van Marketing, Vijfde Editie, Prentice Hall Europe.
De hoofdstukken 1, 3, 4 (zelf bestuderen), 6, 9, 10, 13, 14, 16, 17, 18, 19, behoren tot de verplichte literatuur.


Autres informations :
De studenten kunnen de docent voor en na de lessen contacteren en na afspraak.