Université Saint-Louis - Bruxelles
English
|

KULB1322 - Algemeen beleid en ondernemingsstrategie



Crédits : 4

Professeur :
Mode d'enseignement :
Présentiel, deuxième quadrimestre, 52 heures de théorie.

Langues d'enseignement :
Dutch

Objectifs d'apprentissage :
a. Plaats van het (opleidingsonder)deel in de opleiding
Via de leerlijn Strategie, Management & Ondernemerschap ontwikkelt de student de nodige managementkennis en -vaardigheden. In de bachelorjaren ligt de nadruk op het ontwikkelen van een brede basiskennis op het vlak van marketing, HRM, organisatiebeleid en strategie, en het ontwikkelen van team-, communicatie- en onderhandelingsvaardigheden in een praktijkomgeving. In de masterjaren worden de managementcompetenties verdiept door het aanbrengen van complexe managementvraagstukken en het oplossen van concrete bedrijfsproblemen.
Het opleidingsonderdeel Algemeen Beleid en Ondernemingsstrategie (ABOS)  uit de derde opleidingsfase Bachelor Handelswetenschappen draagt bij tot de brede basiscompetentie van de manager. De grote uitdaging van studenten daarbij is om objectieve strategische beslissingen te nemen én deze te onderbouwen vanuit algemeen ondernemingsbeleid. Dit gebeurt  d.m.v.:
1. Het aanreiken van een raamwerk voor strategisch management waarin de diverse componenten en fases van strategieontwerp, -implementatie en -evaluatie bestudeerd worden;
2. Het hernemen, verbreden en/of verdiepen van in voorafgaande business cursussen verworven competenties (concepten, inzichten, technieken) inzake de verschillende disciplines (algemeen management, organisatiekunde…) en functionele gebieden van een organisatie  (marketing, HRM, financiën, operations, logistiek, ICT…);
3. Het aanreiken van een integratief business model waarin alle stukjes van de business ‘puzzel' samenvallen en dat er maximaal toe bijdraagt dat beslissingen in die gebieden met elkaar verbonden zijn en leiden tot de verwezenlijking van een slagkrachtige strategie.
4. De toepassing en integratie van het geleerde op bedrijfscases (groepswerk).

b. Competenties uit het competentieprofiel en geëvalueerde competentieniveau (HUB-competentiemodel) 
1.1.1. Wendt zijn/haar wetenschappelijke kennis aan in uiteenlopende omgevingen Beheersingsniveau 3
1.1.2. Kan theorie en praktijk met mekaar in verband brengen Beheersingsniveau 3
1.1.3. Geeft blijk van sociale vlotheid in professionele contacten Beheersingsniveau 2
1.2.1. Zoekt uit eigen beweging nieuwe leermogelijkheden Beheersingsniveau 1
1.3.1. Kan functioneren in een internationale omgeving Beheersingsniveau 1
1.5.1. Levert een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat Beheersingsniveau 1
1.6.1. Kan de relatie leggen tussen het eigen vakgebied en duurzame ontwikkeling Beheersingsniveau 1
2.1.1. Kan debatteren over ontwikkelingen binnen het vakgebied en de consequenties voor de maatschappij inschatten Beheersingsniveau 2
2.1.2. Reflecteert kritisch over de verworvenheden en de beperkingen van de eigen discipline Beheersingsniveau 2
2.1.3. Heeft inzicht in de verbanden tussen diverse disciplines Beheersingsniveau 2
2.2.2. Kan vanuit verschillende rollen resultaatgericht vergaderen Beheersingsniveau 1
2.4.1. Kan een probleem duiden in zijn context Beheersingsniveau 2
2.4.3. Geeft blijk van creativiteit in de behandeling van een disciplinegebonden probleem Beheersingsniveau 2
3.3.1.  Heeft inzicht in de beleidsvorming van ondernemingen en kan in die context ook actuele managementtheorieën plaatsen. Beheersingsniveau 3
3.3.2. Heeft inzicht in de diverse managementaspecten van het bedrijfsgebeuren en in hun onderlinge relaties. Beheersingsniveau 3
3.3.3. Kan discipline-overschrijdende bedrijfsproblemen in team bespreken en op een wetenschappelijk gefundeerde wijze creatieve oplossing voorstellen . Beheersingsniveau 2
3.3.4. Heeft inzicht in diverse relaties van de onderneming met zijn stakeholders. Beheersingsniveau 3
3.5.2. Heeft een startbekwaamheid tot kritische en ethische reflectie over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen. Beheersingsniveau 1
3.5.3. Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en is bereid een brede maatschappelijke achtergrondkennis op te bouwen. Beheersingsniveau 1

c. Kerndoelen van het (opleidingsonder)deel
1. 1. De student moet op de hoogte zijn van verschillende stromingen, denkrichtingen, tegenstellingen en dilemma's in de theorie en praktijk van het strategisch management en van de trends in het vakgebied.
Beheersingsniveau 3

 

Prérequis :
Pour le programme de Bachelier en ingénieur de gestion :

Pour le programme de Bachelier en sciences économiques et de gestion :


Corequis :
Aucun

Contenu de l'activité :
Chapter 1: The Nature of Strategic Management
Chapter 2: The Business Vision and Mission
Chapter 3: The External Assessment
Chapter 4: The Internal Assessment
Chapter 5: Strategies in Action
Chapter 6: Strategy Analysis and Choice
Chapter 7: Implementing Strategies: Management and Operations Issues
Chapter 8: Implementing Strategies: Marketing, Finance/Accounting, R&D, and MIS Issues
Chapter 9: Strategy Review, Evaluation, and Control
+ Case-studies
 
Het handboek (zie rubriek: Studiemateriaal) vormt de inhoudelijke en structurerende ruggengraat van het opleidingsonderdeel, maar de inhoud ervan wordt aangevuld vanuit andere bronnen. Deze inhoud wordt ofwel verspreid via Toledo ofwel mondeling verstrekt tijdens de contacturen.

Activités d'apprentissages prévues et méthodes d'enseignement :
Hoorcolleges: Handboek, Eerste deel, pp. 1-416.

Groepswerk: Behandeling van een Case (Handboek, Tweede deel, pp. 1-267) in teams van minimaal 3 of maximaal 4 studenten, buiten de contacturen.
De specifieke afspraken worden meegedeeld via Toledo.

Méthodes d'évaluation :
Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen
Toelichting
Toelichting 2e examenkans

Studiepunten: 4
* Definitie Studiepunt: Een studiepunt wordt gebruikt om de studieomvang van elke opleiding of elk opleidingonderdeel uit te drukken. Het is een internationaal aanvaarde eenheid die overeenstemt met tussen 25 en 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten. 
Contacturen: 26
Studeertijd en examen: 100 - 120 u


6. Evaluatiemodaliteiten   
Examenperiode jan/feb of mei/juni
Organisatievorm : Schriftelijk Examen (70%) + Groepswerk: Behandeling Case-study (30%).
De specifieke afspraken worden meegedeeld via Toledo.
evaluatievorm:
• Theorietoets
• Casusgerichte toets
• Overall toets
vraagvorm:
• Meerkeuzevragen (geen giscorrectie)
• Inzichtsvragen
• Toepassingsvragen
• Verduidelijkingsvragen
 
Toelichting :
Voor tweede zittijd gelden andere modaliteiten!
70% schriftelijk examen (idem mei/juni)
30% individuele case (dus geen groepswerk en geen behoud van punten uit vorige examenperiode)




Bibliographie :
http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?ACJ=2012&OID=1604
Fred David. Strategic Management: Concepts and Cases. Global edition. 14/E
ISBN-10: 0273767488 • ISBN-13: 9780273767480©2013 • Pearson Higher Education • Paper, 688 pp.