Université Saint-Louis - Bruxelles
English Français
|

ECGE1258 - Seminarie in economie



Crédits ECTS : 5

Professeur :
Mode d'enseignement :
Présentiel, deuxième quadrimestre, 30 heures d'exercices.

Horaire :
Langues d'enseignement :
Deze cursus (inclusief paper en presentaties) wordt gegeven in het Nederlands.

Objectifs d'apprentissage :
Het doel van dit seminarie is om de student de gelegenheid te bieden om

o een economische analyse uit te voeren die verband houdt met het algemene thema van dit seminarie,
o de economische theorie, waar mogelijk, te koppelen aan illustratieve voorbeelden/feiten,
o een samenvattende paper te schrijven, met gebruik van goede bibliografische bronnen,
o in groep te werken,
o het geleverde werk aan anderen voor te stellen en het werk van anderen te bediscussiëren.

Prérequis et corequis / Modules de cours optionnels recommandés :
Economie I en II (in het Frans, Engels of Nederlands), Microeconomie.

Contenu de l'activité :
Thema van het seminarie: Stemprocedures en Zetelverdelingsprocedures

Stemprocedures zijn bedoeld om individuele preferenties om te zetten in collectieve voorkeuren en/of beslissingen. Het is op zich een merkwaardig feit dat verschillende stemprocedures bestaan (meerderheidsregel, unanimiteitsregel, Borda-regel,…) en dat die -voor gegeven individuele voorkeuren- tot andere uitkomsten kunnen leiden. Eén doel van het seminarie is om de werking van zulke procedures beter te begrijpen.
Een gelijkaardig verhaal is van toepassing op zetelverdelingsprocedures, die gebruikt worden om “stemaantallen” om te zetten in “zetelaantallen” (bv. in de gemeenteraad, de Kamer, de Senaat,…). Ook hier zijn er immers verschillende regels (bvb. d'Hondt, Imperiali,…) en ook hier kunnen verschillende regels tot verschillende uitkomsten leiden. Ook hier kan men dus de vraag stellen wat een goede regel is (of zou moeten zijn).

Activités d'apprentissages prévues et méthodes d'enseignement :
De docent licht in twee inleidende sessies het algemene thema en de mogelijke topics voor een paper toe. Ook het doel en de voorziene timing worden in meer detail verduidelijkt. Daarna delen de studenten zichzelf op in kleine groepen (3 personen) en zoeken en bestuderen de literatuur die verband houdt met het aan hen toegewezen onderwerp. Elke groep brengt regelmatig verslag uit van zijn vorderingen bij de docent, die hen ook feedback geeft. In het afsluitende deel van het seminarie presenteert elke groep de geproduceerde paper (15-20 blz., excl. bibliografie) aan de volledige groep studenten en wordt het voorgestelde werk bediscussieerd.

Méthodes d'évaluation :
“Evaluation certificative”: Het seminarie maakt geen deel uit van de regularie examensessie. De kwotering die de student behaald wordt bepaald door de kwaliteit van de ingediende paper, geschreven door de groep waartoe de student behoort (50%), de mondelinge presentatie van het werk (20%), de actieve deelname van de student tijdens de vorderingsgesprekken met de docent, (10%), de kwaliteit van het werk als (vooraf aangeduide) discussiant bij de presentatie van andermans paper (10%), en de actieve inbreng tijdens andere presentaties (10%).

Bibliographie :
Geen

Autres informations :
Geen

Années d'études :