Saint-Louis University - Bruxelles
|

COMU1315 - Communication and organisations



Credits : 5

Lecturer :
Mode of delivery :
Face-to-face , first term, 30 hours of theory.

Timetable :
First term
Wednesday from 08:30 to 10:30 at 43 Botanique 6

Language of instruction :
French

Learning outcomes :
- Study and understand the main types of organizational communication
- Master a theoretical framework
- Underline the corporate social structure of (collective capacities, complex relations, power relations)
- Develop capacity for observation, analysis, understanding
- Understanding the complexity of communication within organizations (not only instrumental)
- Apply these reasoning to the organization's social issues : problems of culture, identity, participation, crisis management, decision making and change


Prerequisites :
For the Bachelor in Information and Communication :

For the Bachelor in Political Sciences: General :

For the Bachelor in Sociology and Anthropology :


Co-requisites :
None

Course contents :
The course begins with a more theoretical part where a link is made between the different ways of doing or approaching communication in organizations and theories of communication or sociology of organizations. We proceed with some specific theoretical approaches to the phenomena of communication. Finally, we apply these theories to very concrete and contemporary problems by analyzing practical cases.

• Introduction
• When organization and communication meet each other
- Informal communication
- Organized communication
o Internal
o External
• Some ways to approach organizational communication
- Systematic approach
- Narrative approach
• Application to some contemporary problems:
- Change management
- The confrontation of cultures in organization
- Crisis communication
- The participation
• Conclusion


Planned learning activities and teaching methods :
Lecture
• Intervention of a communication professional
• Reading six texts at home
The course is based on six texts (scientific articles) that students must read at home. During the course, periods will be devoted to question / answer session on each of the texts. These sessions will be scheduled in advance depending on the link between the text and the course. Questions on each of the texts will be given to the students in order to help them prepare for the examination (on Moodle).



Assessment methods and criteria :
- Written examination (70%)
o Factual knowledge of the course;
o The ability of the student to produce value added based on course content

- Three questions on the articles (30%)


Recommended or required reading :
• VACHER Béatrice, « Articulation entre communication, information et organisation en SIC », in Les Enjeux de l'information et de la communication, 2009/1, p.119-143
• OLLIVIER Bruno, Les sciences de la communication : Théories et acquis, Paris, Armand Colin, 2007
• VAN DE WINKEL A., Quand la légende urbaine touche l'organisation, in LONEUX, Catherine, PARENT, Bertrand (dir.), Communication des organisations : recherches récentes, Paris, L'Harmattan, Tome 2, 2010, p. 140-153.
• DUTERME, C., La communication interne en entreprise ; l'approche de Palo Alto et l'analyse des organisations, Bruxelles, De Boeck, 2002
• GIROUX N., « La communication interne : une définition en évolution », Communication et Organisation, n°5, 1994, pp. 17-47
• GRYSPEERDT, A., « Relations Publiques et recherche en communication », in Hermès, 38, Paris, 2004, p.148-154
• BOUILLON J-L., BOURDIN S., LONEUX C., « De la communication organisationnelle aux « approches communicationnelles » des organisations : glissement paradigmatique et migrations conceptuelles », in Communication et organisation, 31, Bordeaux, 2007, p.7-25
• BOUZON, Arlette et alii, 2006, La communication organisationnelle en débat : Champs, concepts, perspectives Paris, L'Harmattan.
• BUCK, L., Dépasser le clivage entre la communication interne et externe. Le cas de l'image institutionnelle de Keolis, in Kaciaf N., Legarve J-B (dir.) Communication interne et changement, L'Harmattan, 2011
• BENOIT D., PEREZ-BENOIT F., « L'Intervention Systémique Brève » Pour une application, hors champ thérapeutique, du modèle de résolution de problèmes développé en Thérapie Brève in Revue internationale de Psychosociologie, 2006/26 Vol. XII, p. 97-141.
• FELIX P-L., PAJON P., « La construction de l'identité d'un laboratoire d'innovation : une perspective narrative », Revue française de gestion, vol. no 159, no. 6, 2005, pp. 303-325
• Bernoux Philippe, Sociologie du changement dans les entreprises et les organisations, Paris, Seuil, 2010
• Collerette Pierre , « Comment communiquer le changement? » , Gestion, 2009/4 Vol. 34, p. 39-47.
• d'Arripe A., Entre permanence et changement : Quand chercheurs et professionnels de la santé écrivent ensemble la partition de leurs interactions, Presses Universitaires de Louvain, 2011
• HALL Edward T., La dimension cachée, Paris, Seuil, 1971
• HOFSTEDE Geert, Vivre dans un monde interculturel, Paris, Editions de l'organisation, 1994
• Pierre P., « Le difficile croisement des cultures en entreprise », Communication et organisation, 22, 2002
• TROMPENAARS Fons, HAMPDEN-TURNER Charles, L'entreprise multiculturelle, Paris, Maxima Laurent du Mesnil Editeur, 2004
• Marc D. David, Marie-Eve Carignan, (2017) "Crisis communication adaptation strategies in the MM&A train explosion in Lac-Mégantic downtown: Going back to field communication", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 22 Issue: 3, pp.369-382
• Libaert T.(2010), La communication de crise, Paris, Dunod
• Castagnoli Sandrine (2005), « L'organisation apprenante: une approche bidimensionnelle », Cahiers de recherche CERMAT-IAE de Tours, Vol 18, n°120-126
• Donzelot J., Epstein R., Mothé D., Marian M. (2006) Forces et faiblesses de la participation, Esprit, n°326
• Shah Bin Mohd Yusoff Malek (2005/3) , « Le service public : une organisation apprenante. L'expérience malaisienne », Revue Internationale des Sciences Administratives, Vol. 71, p. 497-510.