Saint-Louis University - Bruxelles
|

SOCA1313 - Historical sociology of European integration



Credits : 5

Lecturer :
Mode of delivery :
Face-to-face , second term, 30 hours of theory.

Timetable :
Second term
Wednesday from 08:30 to 10:30 at 119 Marais 1300

Language of instruction :

French. Reading materials and conferences may exceptionnally be in English.


Learning outcomes :

The course aims at giving the students some guidelines about how historical sociology could be applied to the European integration. A first part is dedicated to the intellectual origins and methodological founding of the approach. It consists then essentially in the reading of chapters by classical authors or of more recent papers on different European political and sociological topics. The third and last part is devoted to more specific issues or debates, such as identities and resistances to Europe for instance, or the question of the comparison, on the long term, with the political development of the USA.



Prerequisites :
For the Bachelor in Law :

For the Bachelor in History :

For the Bachelor in Information and Communication :

For the Bachelor in Political Sciences: General :

For the Bachelor in Sociology and Anthropology :


Co-requisites :
None

Course contents :

Political sociology and political science, on the one hand, historical approaches, in the other hand, have not always been in good terms. And yet, state building and the development of supranational forms of political organisation have to be considered as relatively unplanned and long-term social processes. Recently, more and more authors belonging to various currents have contributed to spread the teachings of a long-length comprehensive approach. This one notably allows a more detached way to explore crucial question in European politics and studies, related to legitimisation and identification processes for example.

Hereafter one can find an overview of the content of the course, which can vary in relation with the choice of the texts read and presented by students and other activities that may be proposed (conferences, e.g.):
1st part: Historical sociology of the political: precursors, principles, methods
References (indicative): Yves Déloye, 2003 (1997), Sociologie historique du politique, La Découverte (Chapitre 1); Norbert Elias, 1975 (1939), « Chapitre 1er : la loi du monopole », in La dynamique de l'Occident, trad., Paris, Calmann-Lévy, rééd. Pocket, p. 25-41 ; Norbert Elias, 1991 (1987), « Les transformations de l'équilibre ‘nous-je' », in La société des individus, trad., Paris, Fayard, rééd. Pocket, p. 266-301.
2nd part: Recent sociological approaches of the EU
References: Bartolini, Restructuring Europe (2005) et la formation d'un centre: un nouveau classique de l'approche de longue durée (voir Déloye, 2008/4, « De Rome à Florence : le devenir historique de l'intégration européenne », Critique, n° 731, p. 312-321); Antonin Cohen, 2006, « De Congrès en assemblées. La structuration de l'espace politique transnational européen au lendemain de la guerre », Politique européenne, n° 18, p. 105-125; Didier Georgakakis et Marine de Lassalle, 2007, « Genèse et structure d'un capital institutionnel européen. Les très hauts fonctionnaires de la Commission européenne », Actes de la recherche en sciences sociales, n° 166-167, p. 38-53.
3rd part: Debates
1) Le rapport à l'histoire et l'usage politique du passé: identité et légitimité (textes à définir)
2) La sociologie historique comparée appliquée au développement politique des Etats-Unis: Stephen Mennell, 2010, « L'histoire, le caractère et la civilisation américaine », trad. Vingtième Siècle. Revue d'histoire, n° 106, p. 143-159



Planned learning activities and teaching methods :

Course and learning activities description:

The professor presents each part or theme of the course. The presentations are available online. The content then mainly consists in texts and compulsory readings (see below). These texts (chapters or articles) are read, presented and discussed by students each week following the instructions given by the professor.

Students also may be invited to attend a conference on a topic related to the course.




Assessment methods and criteria :
The assessment takes the form of an oral examination. The questions are mainly open questions assuming a sound knowledge and understanding of the course and the texts. The presentations of the texts read by the students are also evaluated (33% of the final grade).



Recommended or required reading :

1. Yves Déloye, 2006, « Introduction : éléments pour une approche socio-historique de la construction européenne, un premier état des lieux », Politique européenne, n° 18, p. 5-15.

Compléments (en ligne) :
- Antoine Vauchez, 2015, « ‘Les études européennes, quel ennui !' Quelques mots sur une illusion bien fondée… », Politique européenne, 2015(4), n° 50, p. 160-169.
- Didier Georgakakis, 2008, « La sociologie historique de l'Union européenne : un point de vue d'ensemble et quelques contrepoints », Politique européenne, 2008, n° 25, p. 53-85.
- Yves Déloye, 2003 (1997), Sociologie historique du politique, La Découverte.

2. Norbert Elias, 1975 (1939), « Chapitre 1er : la loi du monopole », in La dynamique de l'Occident, trad., Paris, Calmann-Lévy, rééd. Pocket, p. 25-41.

3. Norbert Elias, 1975 (1939), « Conclusion », in La dynamique de l'Occident, trad., Paris, Calmann-Lévy, rééd. Pocket, p. 299-318.

4. Norbert Elias, 1991 (1987), « Les transformations de l'équilibre ‘nous-je' », in La société des individus, trad., Paris, Fayard, rééd. Pocket, p. 266-301.

5. Yves Déloye, 2008/4, « De Rome à Florence : le devenir historique de l'intégration européenne », Critique, n° 731, p. 312-321.

6. Antonin Cohen, 2006, « De Congrès en assemblées. La structuration de l'espace politique transnational européen au lendemain de la guerre », Politique européenne, n° 18, p. 105-125.

7. Didier Georgakakis et Marine de Lassalle, 2007, « Genèse et structure d'un capital institutionnel européen. Les très hauts fonctionnaires de la Commission européenne », Actes de la recherche en sciences sociales, n° 166-167, p. 38-53.

8. Valérie Rosoux, 2003, « Mémoire(s) européenne(s) ? Forces et limites de l'intervention politique dans la mise en scène de la mémoire », Politique et Sociétés, vol. 22, n° 2, p. 17-34.

9. Fabrice Larat, 2006, « L'Europe à la recherche d'une figure tutélaire. L'instrumentalisation de la symbolique carolingienne comme tentative de fondation d'un projet politique », Politique européenne, n° 18, p. 49-67.

10. Eric Bousmar, 2010, « La commémoration des traités de Rome (1957) à Bruxelles en 2007. De 50 ans d'intégration à 1500 ans de civilisation : quelles mémoires pour quelles Europe ? », Cahiers du CRHIDI, vol. 33.

11. Martina Avanza, 2003, « Une histoire pour la Padanie : la ligue du Nord et l'usage politique du passé », Annales HSS, janvier-février 2003, n° 1, p. 85-107.

12. Stephen Mennell, 2010, « L'histoire, le caractère et la civilisation américaine », trad. Par Bruno Poncharal, Vingtième Siècle. Revue d'histoire, n° 106, p. 143-159.

13. Marc Abélès, 2013, « Construction européenne, démocratie et historicité », Vingtième Siècle. Revue d'histoire, n° 117, p. 57-68.