Saint-Louis University - Bruxelles
|

2022 - 2023 Programme

Key learning outcomes

By the end of the Bachelor in Law, students will have acquired the following skills:

I. To acquire a wide spectrum of academic expertise and know-how including in an interdisciplinary perspective

At the end of the Programme students will have acquired:

  • a solid grounding in the human and social sciences so that the student is able to decode legal phenomena in a comprehensively inter-disciplinary perspective.

(fr) Exemples : Philosophie,Principes et méthodes de la recherche en sciences humaines et séminaires de sciences humaines, Sociologie, Psychologie, Histoire des institutions et du droit I et II, Histoire du droit privé, Philosophie morale, Economie, ainsi que l’ensemble des cours à option proposés au travers des 4 Mineures en sciences humaines : en philosophie, en sciences politiques, en sciences économique et de gestion, en études européennes, et en criminologie.

II. To acquire a specific practical knowledge and skills in Law

At the end of the Programme students will have acquired:

  • A command of the concepts, rules and principles of the majority of the branches of Belgian and European law, as well as of the key concepts in specific branches of law traditionally studied in a Master’s programme, such as international private law, international public law and tax law.

(fr) Exemples : Fondements romains du droit privé, Droit constitutionnel I, II et III, Droit des biens, Droit pénal, Procédure pénale, Fondements institutionnels du droit européen, Droit des obligations, Droit des contrats et de la responsabilité civile, Droit du travail, Droit administratif, Droit des personnes, de la famille et des régimes matrimoniaux, Droit de l'entreprise, Droit judiciaire ; l’ensemble des cours des deux mineures à composante juridique : Mineure en droit, Mineure en criminologie, ainsi que la possibilité d’un Stage d’observation de la pratique juridique (60h) ; les Travaux pratiques sans casus.

  • A command of the secondary principles that connect the formal sources of law and an understanding of law as a ‘system’.

(fr) Exemples : Sources et principe du droit, Droit constitutionnel I et II, Introduction critique à la pensée juridique contemporaine.

  • Critical analytical skills via a thorough grounding in the theory and philosophy of Law and an awareness of the relative and changing nature of legal remedies and of the controversies that these can generate.

(fr) Exemples : Droit naturel, Introduction critique à la pensée juridique contemporaine, Séminaire de théorie du droit, Exercices pratiques de droit (travaux pratiques avec casus)

III. To acquire a grounding in the scientific method

At the end of the Programme students will have acquired:

  • A command of the methods and tools of literature review for law (legislation, case law and doctrine) so as to be able to exploit documentation in personal academic work;

(fr) Exemples : Méthodologie juridique, Principes et méthodes de la recherche en sciences humaines et séminaires de sciences humaines, Séminaire de théorie du droit.

  • The ability to analyse a real legal situation (casus) and to defend an interpretation;

(fr) Exemples : Exercices pratiques de droit (travaux pratiques avec casus) en droit constitutionnel, en procédure pénale, en droit des obligations, en droit des contrats et de la responsabilité civile, en droit administratif

  • The ability to independently undertake academic research in the respect of scientific ethics;

(fr) Exemples : l’ensemble des travaux rédactionnels menés dans : les Séminaires de sciences humaines, le Séminaire de méthodologie juridique, le Séminaire de théorie du droit, les Exercices pratiques de droit (travaux pratiques avec casus)

IV. To develop high-level written and oral communication skills both in French and in another target language

At the end of the Programme students will have acquired:

  • The ability to present an idea and/or a legal argument both in writing and orally;

(fr) Exemples : examens oraux et écrits de type « questions ouvertes », les Séminaires de sciences humaines, le Séminaire de méthodologie juridique, le Séminaire de théorie du droit, les Exercices pratiques de droit (travaux pratiques avec casus)

  • The ability to understand, study and reproduce theoretical content in a language other than French (English and French).

(fr) cf ; Bloc 1 : unité d'enseignement d’anglais ou de néerlandais ; Bloc 2 : unité d'enseignement de Terminologies juridiques étrangères ; Bloc 3 : une UE obligatoirement en anglais (E.U Law Foundations ou Intellectual property law) ou en néerlandais (Recht, ethiek en politiek ou Intellectueel Eigendomsrech.

Students following bilingual programmes of study will have acquired:

  • Knowledge of the cultural and legal universe of the target language (Dutch or English)
  • The ability to conduct independent scientific research and present it, both in oral and/or written form, using appropriate argumentation, in a target language (French or Dutch).

Total : 180 credits

Summary: ‘Transferable Skills’

More broadly, in terms of transferable skills, at the end of the ordinary BA programme in law students will have acquired:

  • the ability to set out the terms of a problem and to produce a justified legal analysis;
  • analytical and critical thinking skills;
  • the ability to work on a range of tasks independently and responsibly;
  • a command of the French language (written and oral)