Université Saint-Louis - Bruxelles
English
|

ECGE1218 - Publieke economie



Crédits : 5

Professeur :
Assistant :
Mode d'enseignement :
Présentiel, deuxième quadrimestre, 45 heures de théorie et 7,5 heures d'exercices.

Horaire :
Second quadrimestre
le jeudi de 13:00 à 16:00 au 119 Marais 1200

Langues d'enseignement :
Lessen en syllabus in het nederlands, het handboek is engelstalig

Objectifs d'apprentissage :
Dit vak bestudeert de rol van de staat in een moderne markteconomie. Aan het eind van de lessenreeks moet de student in staat zijn de voor- en nadelen van verschillende beleidsopties en publieke interventies te evalueren, zowel in termen van efficiëntie als in termen van billijkheid. De theoretische hoorcolleges bieden een inleiding tot de klassieke theorie van de publieke economie, en bespreken de Belgische institutionele context in detail. De nadruk ligt op een gedegen intuïtief begrip van de publieke economie, bereikt middels een uitgebreid aantal case-studies en een analyse van belangrijke hedendaagse beleidsvraagstukken en debatten.
In het werkcollege leren de studenten de in de hoorcolleges bestudeerde theoretische concepten in de praktijk te brengen, en krijgen ze hulpmiddelen aangereikt om op basis van echte dataset elementen van het overheidsbeleid te evalueren.



Prérequis :
Pour le programme de Bachelier en ingénieur de gestion :

Pour le programme de Bachelier en sciences économiques et de gestion :


Corequis :
Pour le programme de Bachelier en ingénieur de gestion :

Pour le programme de Bachelier en sciences économiques et de gestion :


Contenu de l'activité :
a) hoorcolleges
Het eerste deel van de cursus bestudeert de normatieve analyse van de rol van de staat in de economie. We behandelen achtereenvolgens het economisch probleem en de verschillende coördinatiemechanismes, de efficiëntie van markten, publieke goederen, externaliteiten, inkomensongelijkheid en inkomensherverdeling, de collectieve keuze en tenslotte de kosten-baten analyse.
Het tweede deel bestudeert het kader van de Belgische overheidsfinanciën, en plaatst deze in hun historische en internationale context. We bestuderen de overheidsuitgaven aan de hand van de begroting en de nationale rekeningen, en beschouwen verschillende theorieën die de groei van de overheidsuitgaven en de publieke sector verklaren. Vervolgens richten we ons op de ontvangsten van de overheid. We bestuderen in detail het Belgische belastingstelsel, met bijzondere aandacht voor een analyse van de Belgische personenbelasting, en analyseren we de openbare schuld. Daarna bestuderen we de economische analyse van belastingen, en voorzien we een korte inleiding tot de theorie van optimale belastingen.
In het derde deel van de cursus, tenslotte, beschouwen we de federale structuur van België en bestuderen we de theorie van het fiscale federalisme.

1. Inleiding : het economisch probleem en de publieke economie (Rosen & Gayer, Hoofdst. 1 & 2)
2. De efficiëntie van markten : welvaartstheorema's en marktfalingen (Rosen & Gayer, Hoofdst. 3)
3. Publieke goederen (Rosen & Gayer, Hoofdst. 4)
4. Externaliteiten (Rosen & Gayer, Hoofdst. 5)
5. Economische ongelijkheid en inkomensherverdeling (Rosen & Gayer, Hoofdst. 12)
6. Politieke keuzemechanismen (Rosen & Gayer, Hoofdst. 6)
7. Kosten-baten analyse (Rosen & Gayer, Hoofdst. 8)
8. De openbare uitgaven (deels: Rosen & Gayer, Hoofdst. 6)
9. Belastingen en het Belgische fiscale stelsel
10. De openbare schuld (Rosen & Gayer, Hoofdst. 20)
11. De economische theorie van belastingen : incidentie en efficiëntie (Rosen & Gayer, Hoofdst. 14-15)
12. Optimale belastingen (Rosen & Gayer, Hoofdst. 16)
13. Fiscaal federalisme en de Belgische federale context (Rosen & Gayer, Hoofdst. 22)

b) Werkcollege

Het werkcollege zal zich toespitsen op de analyse van economische ongelijkheden, op basis van data van de European Social Survey.



Activités d'apprentissages prévues et méthodes d'enseignement :
a) Hoorcolleges
De hoorcolleges bestaan uit een theoretische en formele uiteenzetting van de publieke economische theorie en de Belgische institutionele context, met veel aandacht voor case-studies an actuele maatschappelijke debatten.

b) Werkcolleges
De studenten krijgen concrete technieken aangeleerd ter analyse van het economisch beleid, en gaan dan zelf aan de slag met een echte dataset. Ze presenteren hun analyses en bevindingen per groep in een eindrapport, dat in het werkcollege zal worden besproken. Het lesgeven team begeleidt de studenten bij het analyseren van de data en het schrijven van het rapport met regelmatige ontmoetingen tijdens het semester.


Méthodes d'évaluation :
Schriftelijk examen en evaluatie van het groepswerk.

Bibliographie :
Harvey S. Rosen et Ted Gayer (2014) Public Finance, Global Edition, MacGraw-Hill, New York.
Syllabus op basis van de slides van de hoorcolleges ter beschikking bij de dienst reprografie. Een elektronische versie van alle documenten en slides is ter beschikking op eSaintlouis.